Jedną z atrakcyjniejszych form współpracy przedszkola z rodzicami są uroczystości. Oto jedna z nich zorganizowana przeze mnie w grupie dzieci 6-letnich.
PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI:
1. Powitanie rodziców, dyrektora przedszkola przez nauczyciela.
2. Powitanie rodziców przez dzieci piosenką ( na melodię "Panie Janie")
Mamo tato, mamo tato.
Witamy Was! Witamy Was!
Wszyscy Was kochamy, wszyscy Was kochamyŚlubowania czas, ślubowania czas!
3. Powitanie gości wierszem – dziecko I
Wszyscy pięknie dziś ubrani,
uśmiechnięci, uczesani.
Dzień ten w sercach nam zostanie,
bo dziś będzie: pasowanie
Więc witamy wszystkich gości.
Wszystkim pięknie się kłaniamy
i na występ zapraszamy.
Może piosenką zacznijmy właśnie,
wtedy nam wszystkim zrobi się raźniej.
4. Śpiewanie piosenki pt. ,,Przedszkole drugi dom” przez wszystkie dzieci
Gdy dzień wstaje i wita świat
Ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się
Do przedszkola prowadzi mnie.
Ref. Ja chodzę tam co dzień, obiadek dobry jem.
A po spacerze w sali wesoło bawię się.
Kolegów dobrych mam, nie jestem nigdy sam.
Przedszkole domem drugim jest!
Czasem rano trudno mi wstać
chciało by się leżeć i spać.
Lecz na mnie czeka auto i miś.
W co będziemy bawić się dziś?
Ref. Ja chodzę tam co dzień...
Zamiast mamy panią tu mam.
Bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę wesoło mi.
I tak płyną przedszkolne dni.
Ref. Ja chodzę tam co dzień...
5. Wypowiedź dziecka I
Oprócz piosenki wierszyk też znamy
O tym jak trudno być starszakami.
6. Deklamacja wiersza pt. ,,Asy z zerówki” przez wszystkie dzieci:
Czy myślicie o tym czasem
Kogo można nazwać Asem?
As porządnie jest umyty.
Dba o książki i zeszyty.
As chusteczkę ma do nosa.
Śmieci wrzuca wprost do kosza.
As nie skarży na kolegów
Umie prosto stać w szeregu.
As dzień dobry mówi pierwszy
Ładnie śpiewa, powie wierszyk.
As w zabawie dba o ciszę.
As już całkiem nieźle pisze.
Do dziesięciu liczy ładnie
I zagadkę też odgadnie.
7. Wypowiedź dziecka II
Czy juz czas na ślubowanie?
O tym powiedzą nam nasze panie.
Musimy tu sprawdzić czy zasłużą na nie?
8. Przygotowanie do turnieju:
- przedstawienie zasad turnieju,
- rozdanie rodzicom lizaków z napisem: TAK, NIE,
- wybór komisji, która będzie czuwać nad prawidłowym przebiegiem zabawy i oceniać popisy przedszkolaków
Zasady turnieju:
- Gdy zadanie będzie zaliczone przez dziecko rodzice podnoszą lizak z napisem TAK, jeśli odwrotnie to z napisem NIE.
- Po każdym wykonanym zadaniu prowadząca pyta rodziców o werdykt.
9. Turniej sprawdzający wiedzę, sprawności i umiejętności dzieci w postaci zadań:
ZADANIE 1
- dzieci odpowiadają na pytania zawarte w wierszu pt. ,,Kto ty jesteś?”
Kto ty jesteś? – Polak mały.
Jaki znak twój? – Orzeł Biały.
Gdzie ty mieszkasz? – W polskiej ziemi.
W jakim kraju? – Między swymi.
Czym ta ziemia? – Mą Ojczyzną.
Czym splamiona? – Krwią i blizną.
Czy ją kochasz? – Kocham szczerze.
A w co wierzysz? – W Polskę wierze!
ZADANIE 2 – konkurs plastyczny
A - dzieci śpiewają piosenkę pt. ,,Kolorowe kredki”:
Ref. Kolorowe kredki w pudełeczku noszę.
Kolorowe kredki bardzo lubię je.
Kolorowe kredki kiedy je poproszę
Namalują wszystko to co chcę.
Namalują domek i na płocie kota
I wesołe słonko na pochmurne dni.
A gdy w kosmos lecieć przyjdzie mi ochota
Prawdziwą rakietę namalują mi.
Ref. Kolorowe kredki...
Kiedy jestem smutny zawsze mnie pocieszą
Siadamy przy stole i one i ja.
Malują cudaki małpkę taką śmieszną
Słonia na huśtawce i w rakiecie lwa.
Ref. Kolorowe...
B – dzieci rysują kotka w oparciu o wiersz: (wcześniej otrzymują kartony i kredki)
Małe kółeczko, duże kółeczko.
Jedno ucho, drugie ucho.
Trzy wąsiki z lewej strony,
Trzy wąsiki z prawej strony.
Ogonek zakręcony.
I jest kotek tyłem odwrócony!
ZADANIE 3 – zabawy słowne ,,Prawda czy fałsz” – dzieci na TAK – klaszczą, na NIE – tupią
Np. Dzisiaj spadł śnieg.
Nadeszło lato.
Wszystkie dzieci mają kręcone włosy.
Jaś jest chłopcem.
Krowa daje białe mleko.
Na początku wyrazu wrona słychać głoskę a.
Krowa pije białe mleko.
Do grupy VI uczęszczają maluchy. itp.
ZADANIE 4 – dzieci śpiewają piosenkę pt. ,,Kolorowe światła” by przekazać wiadomości dotyczące zachowania się podczas przechodzenia przez ulicę.
Do przedszkola co dzień rano
Idę przez ulicę z mamą
Droga wcale nie jest łatwa
Bo na skrzyżowaniach światła.
Ref. Czerwone światło stój
Zielone światło idź.
Na żółtym świetle zawsze czekaj
Tak już musi być.
Samochody w rzędach stoją,
A kierowcy spoglądają
Czy już światło jest zielone
By odjechać w swoją stronę.
Ref. Czerwone światło...
Policjanci wciąż pracują
Skrzyżowania obserwują.
Czy przepisy wszyscy znają
I czy znaków przestrzegają.
Ref. Czerwone światło...
ZADANIE 5
A– nauczyciel pyta dzieci:
Czy wszystkie przedszkolaki
Czarodziejskie słowa znają?
I czy chłopcy i dziewczynki
Słów tych często używają?
B - wszystkie dzieci deklamują wiersz pt. ,,Grzeczność”
Grzeczność na co dzień –
Bardzo ważna sprawa!
Więc o niej dzisiaj
Wspomnieć wypada
Nic nie kosztuje słowo ,,dziękuję”!
A ,,przepraszam” i ,,proszę”
Chlubę ci przynoszą!
Niech uśmiech zawsze gości na twej twarzy.
Wtedy cię przyjaźnią każdy będzie darzył!
Nie hałasuj nigdy!
Każdy ci to powie, że hałas niszczy nerwy i zdrowie.
Nie przezywaj nas, kolego,
To przynosi wiele złego.
Nigdy nie skarż nasz kolego,
Bo to nie przynosi nic dobrego.
Obrażać się – to brzydka wada.
Tak zachowywać się nie wypada!
ZADANIE 6 – konkurs sportowy – dzieci prezentują sprawność ruchową A – Ilustrują piosenkę:
Głowa, ramiona kolana, palce,
Kolana, palce, kolana, palce,
` Głowa, ramiona, kolana, palce,
Oczy, uszy, usta, nos. (
kilka razy coraz szybciej)
B – dzieci chętne kręcą kołem hulaj-hop, wykonują pompki, przysiady itp.
ZADANIE 7 – muzyczne – wszystkie dzieci wykonują taniec z chusteczką na podkładzie utworu ,,Taniec węgierski”
10. Ogłoszenie werdyktu przez przewodniczącą Jury
- czy dzieci zdały egzamin i czy mogą przystąpić do ślubowania.
11. Nauczycielka zaprasza do ślubowania:
Czas na ślubowanie chodźcie tutaj wszyscy
Ustawcie się wreszcie, posłuchajcie Alberta jeszcze.
12. Dziecko III zaprasza kolegów do ślubowania:
My chłopcy, dziewczynki mamy słodkie minki
Do dwójki chodzimy, świetnie się bawimy.
Mamy tu zabawki, lalki, samochody
I salę z piłkami i dużo swobody.
Najbardziej lubimy uczyć się, pracować.
Wiemy, że w starszakach nie można próżnować.
Nasze panie tu prosimy.
Do ślubowania już przystąpimy.
13. Ślubowanie przez wszystkie dzieci:
Ślubuję być dobrym Polakiem.
Obiecuję dbać o dobre imię swojej grupy i przedszkola.
Będę starał się być dobrym kolegą.
Przyjacielem roślin i zwierząt.
Chcę swą nauką i zachowaniem
sprawiać radość rodzicom i nauczycielom – ŚLUBUJĘ!
14. Ślubowanie przez rodziców:
CHCĘ:
- zawsze mieć w pamięci, że moje dziecko jest unikalnym darem,
- słuchać uważnie o czym mówi,
- pamiętać, że każdy człowiek uczy się na błędach,
- doceniać w dziecku to, co w nim najlepsze,
- przytulać je często,
- cieszyć się jego dzieciństwem, pamiętając, że szybko mijają lata, kiedy jest ono małym dzieckiem.
15. Zaproszenie dyrektora przedszkola do pasowania przez nauczycielkę:
Panią dyrektor do nas prosimy
Do pasowania już przystąpimy.
16. PASOWANIE:
- Pasowanie dzieci ołówkiem przez panią dyrektor
- Wręczanie dyplomów pasowania na starszaka przez nauczycielkę
- Wręczenie słodkich upominków dla każdego dziecka.
17. Życzenia dla dzieci i rodziców.
18. Wykonanie pamiątkowego zdjęcia wspólnie z rodzicami.
19. Słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców.
20. Podziękowania dzieciom, rodzicom i dyrekcji przez nauczyciela.
opracowała Małgorzata Warzocha